۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر

پیاده سازی مدل تحلیل علّی لایه ای در سطح آموزش عالی استان اصفهان

دکتر رضا مختاری دبیر هفتمین دوره هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان در آئین افتتاحیه هفتمین دوره هیأت نظارت ، ارزیابی و تضمین کیفیت استان، ضمن خوش آمدگویی به دکتر مرادی پور معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، هیات همراه و روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان به تشریح برنامه های آتی هیات نظارت در دور هفتم پرداخت.

دکتر رضا مختاری دراین مراسم ، ویژگی‌های فرایند نظارت و ارزیابی استان اصفهان را: ارزش‌محوری، عمیق‌نگری (چهارلایه تحلیل CLA،تلفیق رویکردهای مساله محوری و هدف محوری (دوسویه نگری) و مشارکت‌محوری دانست.

دبیر هفتمین دوره هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان در ادامه افزود: برگزاری نشست های فصلی با همه زیر نظام ها در راستای هم اندیشی و ایجاد وحدت رویه در عملکرد،ارتقای بهره وری موسسات آموزش عالی استان،ارزیابی روسای محترم موسسات و دانشگاه با برنامه و هدفمند، نظارت و سطح بندی موسسات،اصلاح شیوه ها و مدل های ارزیابی،نشست های متمرکز در قالب کمیته‌های پشتیبان، پیشران و تخصصی،ارزیابی وضعیت دانشگاه ها در تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، نقش دانشگاه ها در سند تحول دولت مردمی،رصد برنامه های راهبردی دانشگاه ها و آسیب شناسی ارتباط دانشگاه ها با صنعت و جامعه، از برنامه های مهم هیات نظارت و ارزیابی استان اصفهان است.

وی با بیان این که در سطح آموزش عالی استان برای اولین بار در حال پیاده سازی مدل تحلیل علّی لایه ای هستیم ، تصریح کرد: هدف ما در این مدل این است که فقط مشکلات آشکار را نگاه نکنیم (فقط قسمت آشکار کوه یخ را نبینیم ) بلکه بدنبال تغییر گفتمان ها و استعاره و اسطوره ها در سطح استان هستیم.

دکتر مختاری تصریح کرد: ارزیابی دانشگاه‌ها و موسسات عتف در حوزه بهره‌وری مبتنی بر نتایج حاصل از اجرای برنامه های بهره وری مصوب و گزارشات پیشرفت مرتبط صورت می پذیرد.

باتوجه به تصویب برنامه راهبردی 5 ساله دانشگاه در چهارمین نشست عادی از دوره هشتم هیئت امناءدانشگاه اصفهان و با عنایت به مصوبات پنجاه و پنجمین جلسه هیأت رئیسه دانشگاه اصفهان بزودی شاخص های برنامه راهبردی به تفکیک حوزه ها احصاء و ابلاغ می‌گردد.همچنین به منظور رصد و پایش اجرای برنامه، سامانه ای تهیه خواهد شد

در وهله اول فرهنگ‌سازی در حوزه برنامه‌محور بودن در همه بخش های دانشگاه و سپس تقویت روح تعاون، همکاری و مشارکت بین کلیه قسمتهای دانشگاه جهت نیل به اهداف تعیین شده سرلوحه کار است.

عملیاتی سازی بیانیه گام دوم و تحقق نظام حکمروایی مطلوب آموزش عالی با شاخص های :

شفافیت ، پاسخگویی ، مردمداری ،مشارکت ، قانونمداری ، اثربخشی و کارایی و مسئولیت پذیری امروزه در سطح جهان نظام آموزش عالی در سه بخش: حکمرانی ، بهبود فرایند آموزش و نظام مالی و بودجه ریزی فعالیت می کند . این مثلث ارزشمند آموزش عالی را باید دریابیم.

تاریخ:
1403/07/03
تعداد بازدید:
40
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان - معاونت آموزشی - طبقه اول - دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف استانی
کدپستی: 8174673441
E-mail: 
nezarat.ostani@staf.ui.ac.ir
 
تلفن: 37932895-031 تلفکس: 36688303-031
Powered by DorsaPortal